Vikten av att variera träningen. (Ella)








Igår tömkörde jag Gwenda och longerade Vilja. Ibland glömmer man bort vikten av att variera hästarnas träning, men det ger så oerhört mycket att träna hästarna både från ryggen och marken och att variera fokus och träningssätt.

Vilja mår jättebra av att longeras i vår mindre fyrkantsvolt, lös, med gummisnodd, så att hon lär sig att hitta balansen även på böjt spår och att länga hals och höja ryggen. Skillnaden på henne  börja och på slutet var stor! Skulle det göras mer regelbundet, skulle hennes trav bli mycket starkare och mer balanserad. Eftersom hon är en typisk femgångare så är det just balans och styrka i grundgångarterna som måste jobbas med. Som 6 år är dte dit utbildningen har kommit nu. Styrka och balans.

Gwenda tömkörde jag seda på ridvolten. Gwenda har utvecklats jättemycket bara de senaste veckorna, är jag har haft hjälp av min goda vän Christina, som sysslat me dhoppning och fälttävlan och har kunnat rida Gwenda på ett annat sätt. Det positiva med Gwenda är att hon alltid vill jobba. Hon är pigg och arbetsvillig och försöker göra sitt bästa. När jag tömkör henne kan jag dock komma åt henne lite bättre så att hon böjer igenom hela kroppen och samlar sig i åtbåd ahållen. Ju bättre hon blir på det fårn marken, desto bättre går det från ryggen. Nu börjar det verkligen likna något och jag tycker att hon blir roligare och roligare att rida för varje gång.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0