Hästar tillbaka på gården! (Ella)

Åh vad det är underbart att titta ut och se hästarna beta utanför sovrumsfönstret.

I måndags hämtade John och jag hem Gwenda, Frostrós och Vilja.
Nu går de i hemhagen och äter upp sig (nej nej nej, inte bli tjocka, jag har fått strikta order om att de måste behålla sin atletiska kroppsform) på grönt gräs. För att det inte ska bli för mycket för dem får de stå inne under natten och tugga max på lite fjolårshö.
Vi kallar dieten "periodisk fasta".

Igår var jag ute och tog en ridtur på både Frostrós och Vilja.
Frostrós, som har fått oförtjänt mycket skit från både höger och vänster, gjorde mig positivt överraskad!
Visst, första hundra metrarna kändes det som om hon hade handbromsen i konstant, efetr att blivit tillsagd på skarpen och även fått beröm när hon lyssnade, blev hon dock på mycket bättre humör och vi red en kort, kul och "fartfylld" (med Frostrós mått mätt) sväng. Hon var helt ren i tölten, travade på bra och vi tog till och med en bit galopp. Frostrós var nöjd och glad, frustade på väg hem och fick väldigt mycket beröm.
En glad häst är en bra häst!

Vilja ochjag red ut på en lite längre sväng.
Hon är ju helt fantastisk den lilla fröken.
Så mycket vilja och power i den där "lilla" damen.
Apropå lilla.
Jag mäte henne före ridturen. Första mätningen sa 1,50 och andra 1,48.
Så där någonstans ligge rhon.Herrejisses, hon är verkligen hög.
och samtidigt ganska feminin och lätt.
Visst känne rman att hon har mycket kraft när man sitter på henne, men inte på något negativt vis.
Hon bär sig bra och har en oerhörd aktion.
ibland är det lätt att glömma bort att hon bara är fyra år i år..

Gwenda måste skos bak efter sin hovböld innan jag kan sätta igång henne igen.
Och hon är väldigt tunn efter ett maskangrepp och får mest gå och äta upp sig nu.

Min plan för de tre hästarna under sommaren är att Vilja ska få jobba mycket från marken och med traven.
Som handhäst, löslongeras, tömköras och så vidare.

Med Frostrós ska vi ha roligt. hon måste få leka och busa och få igång motorn.
Gångarterna är så pass klara att dte inte är några problem, får man bara ur den där handbromsen så kan hon bli en jättefin ridhäst.

Gwenda vet jag inte ritkigt med än, vi ska väl utvecklas tillsammans, hon och jag, så ja, det får nog bli planen för henne.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0