Vilka fantastiska hästar! (Ella)

De senaste dagarna i stallet har vi alla verkligen gått om varandra. Är jag där så har Olivia precis åkt och Marie kommer senare och fodrar, elelr så är Lina här när jag är och jbbar och Olivia redan hunnit rida. Etc etc. Lustigt det där hur det blir ibland.

Igår hann jag med en ritt på Glod, provade Maries sadel som fungerade så kanon på Glitnir, och den passade inte alls på Glod. Hon kändes konstig hela ridturen och jag hade väl egentligen gjort bäst i att rida hem och byta sadel. Men vi tog endast en kort ritt, tränade på att Lyssna, att böja sig åt Båda hållen och att helst göra som jag säger. Trotsiga madamen var framme..
Men hon är fin Glod, hon har ju väldigt mycket gång och nästa år/till hösten kan jag tänka mig att hon är redo för att visa upp sina egenskaper på bedömning/tävling. Iom att hon har så otroligt gott lynne och är så härlig att jobba med är hon alltid en fröjd att rida. Även om man ibland får påminna henne om att det inte är hon som bestämmer..Funderar dock lite på den spänning som gör att hon har så svårt att böja sig till vänster. Hela högersidans muskulatur måste vara mycket stelare/starkare/kortare och det känns som om dte gälelr hela kroppen, inte bara i halsen. Ska ta och börja tömköra henne och jobba med skolor från marken, då brukar man se bättre var späningar kommer ifrån. Hon gick omkull en gång i stallet för en tre år sedan i full fart och jag blev orolig atthon hade skadat sig då, kan vara en sådan gammal spänning som spökar kanske.
Igår fick både Thori och Glitnir stå.

Idag däremot fick Glod stå och jag tog ut Glitnir på en körtur. Thori fick springa med som handhäst.
Båda hästarna skötte sig exemplariskt!
Jag vet inet vad dte är med Glitnir, men han verkar såå nöjd med situationen och livet just nu. Är pigg och frammåt utan att vara hetsig (som han kan vara när man kör honom), lyssnar på både fram och stopp och är avspänd men med. Öronen frammåt hela tiden. Idag var inget undantag. Han skrittade på friskt (skritt är dne enda gångart som vi har lite svårt för, Glitnir tycker att skritt går för sakta..) men lugnt, utan att takta. Han tog dte tempo i trav som jag bestämt och höll det. Gick igång i galopp i dte tempo jag bad om och var allmänt nöjd. Frustade högljutt och glatt ca 15 ggr under turen. Såg väldigt nöjd ut väl hemma.

Thori var också ett under av samarbetsvilja. Han är inte dum han inte. Andra gången som handhäst och han hade fattat precis hur det skulle gå till, han höll sig hela tiden så att repet var slakt, höll traven mestadels av tiden (när han tappar balansen kommer passen). Han höll tempot och såg pigg och glad ut i fullt tempo trav i 3 hela km i sträck! Han tog galopp självmant när takten ökades, utan att tappa balansen eller gå över i pass. Bara lugnt rullade igång. Blev en tur på ungefär 6 km, inte så långt alltså och mestadels i trav. Tog en extra kortis vända och skrittade av dem och båda frustade och såg glada ut. Thori en aning tröttare än Glitnir, men inte för trött för att bli "jätterädd" (hrrrmmm) när grannhunden hoppade fram bakom honom och vrålskällde.

Glitnir fick sin dagliga strechning och Thori sin dagliga dos kärlek innan det var dags för båda två att återgå till hagen (och maten..). Till min stora glädje har Thori gått ner i vikt och Glitnir lagt på sig lite.

Nästa vecka åker Frostrós till Fannar och ÄNTLIGEN har jag lyckats övertala Hreggi att hålla en lektion för mig på Glitnir. Tredje gången gilt! Förhoppningsvis dömmer han inte ut oss direkt, för nu är vi anmälda till Wången 9-11 juni! Både fyrgång och tölt. Hrm, jag har aldrig ens ridit Glitnir på bana än, så det ska bli roligt!

Hästlivet är toppen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0