Underbara hästar! (Ella)

Idag på förmiddagen utökades hingstflocken med en ny åring. Rjukandi "Kalle" efter Isar kom och blev runtjagad av de andra hingstarna som mer elel rmindre forsökte sätta på stackaren åt alla håll och kanter. Nu är de 12 i hingsthagen! Det hela lugnade dock ner sig relativt fort och de for iväg för att kolla hela hagen.

Hingstflocken
Amor,

Sen kom KErstin och Eva förbi för att pussa på thori och även kika lite på Glitnir, kanske han kommer få träffa sina första tjejer i sommar, vem vet. Glitnir visade sig iaf från sin bästa sida och var både söt och vänlig. Som alltid!

Glitnir

Sen var dte dags för ridning, först och främst skulle Lina och jag rida ut på Thori och Vattar. Efter lite modellande när mamma kom med kameran, (allt för Kerstins skull!) red vi ut. Vi var ute i ungefär 45 minuter och tränade uppmärksamhet, lydnad och energi. Thori var jättepigg och i början trodd ejag att jag hade hoppat upp på fel häst. För han klev på och vilel fram och somnade inte det minsta! Han hoppade till och med till för ett påhittat hjärnspöke och var riktigt uppspelt!

Vi tränade först tölt-halt-tölt växelvis och Thori gick bitvis helt rent i tölten även om det blev mycke tpas. han börjar dock förstå halvhalterna mycket bättre nu.

Ella och ThoriElla och ThoriEla och Thori

Sen gjorde i galopp-halt-galopp och dte var verkligen en kanonövning för Thori. Att gå igång i (inte kors) galopp i full fart och sedan så fort jag sa till tvärnita fick honom mycket uppmärksam. Det var roligt (men jobbigt) och både Thori och jag var belåtna när vi kom hem. Eftersom båda hästarna va svettiga tog vi ner dem till sjön och tänkte låta dem bada. Döm om min förvåning när Thori gick i i stort sett av sig själv och simmade fyra gånger!
Thori simmar
Vattar och Thori nosar i sjön

Vattar tyckte inte att det räckte med att simma och försökte på konststycket att RULLA sig i vattnet, reslutatet var en blöt och sandig häst..
Vattar rullar sig


Sen var det Glitnirs tur och jaghade bestämt mig för att rida på banan och jobba med bärighet, lösgjordhet, avslappning och form. Lina passade på att prova Blakkur. Glitnir var kanooonfin! i traven var han helt mjuk och lösgjord, trampade under sig, bar sig rätt och ryggen lyftes. Han kändes kanon. Helt mjuk och avslappnad fast med spänst i steget. Dte var en leende Ella som skritatde av honom efteråt.

Tänkte återupprepa bedriften i sjön med Glitnir, men han har ingen simteknik att tala om. Han "hoppar" fram i vattnet och verkar inte veta hur han ska hålla reda på benen. Det var inte långt ifrån att han lyckades dra i mig också.

Igår tömkörde jag Frostrós och det gick bra, hon var iofs rätt "bångstyrig" och ville helst bestämma själv. Dessutom är hon så stark i halsen att man inet har så mycket att sätta emot. Hon var dock mer energisk än jag sett henne på länge.
Frostrós vilar

Idag låg både hon och Vilja och vilade i vårsolen.

Vackra Vilja

Nu har Matilda och hennes kompis Felicia fest här hemma på gården, de har inrett vårt extragarage som ett disko och gjort det jättefint. Så där har vi i framtiden bestämt oss för att ha ett fikarum såklart!

Det är full fart här hemma som vanligt mao!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0