Ridning, fikarum och lösa hästar! (Ella)

Igår började jag ambitiöst med att fixa ett fikarum till stallet. "Gula garaget" som sitter ihop med verkstan intill stallet är i stort sett oanvänt och efter att Matilda och hennes kompis hade födelsedagsfest därinne, gjorde rent och röjde undan en massa skräp, så passaade jag på att raskt bestämam mig för att där ska vi göra fikarum! SÅ igår bar jag inte bord och stlar, fixade med lite hyllor, hästtidningar etc. Än så länge är dte bara påbörjat lite smått, men man måste börja någonstans!

Lisbeth kom och hälsade på och vi begav oss ut i hagen för at titta på hästarna. Hrm. Vi gick runt hela alltihopa men inethittade vi några hästar. Sen ringer Hreggi och säger att han står på stallplanen och har tagit hårprov på Glitnir och har hans pass med sig. Snabba ryck. Vi kolade lite på unghingstarna och konstaterade att alla lever och mår bra, fast jag blev lite fundersam när vi två gånger fick för oss att det var en hingst för mycket i hagen. Är det jag som har räknat fel!?

På kvällskvisten tog jag och skulle rida Gltinir, Marie fodrade och hade hästarna inne när jag red iväg. Jag provade hennes Loftur sadel (som förresten satt myyycket bättre på honom, han kändes helt annorlunda!) och när jag precis skulel gå och ropa med mig Alice kommer hela gänget med hästar mot mig och Glitnir, lös, i full fart! Vilket Glitnir tyckte var...hrm, väldigt uppjagande.

Dte togett bar tag inan vi fick tag på Frostrós och Vattar som hade smitit ut på ängen på andra sidan vägen och var uppspelta som sjutton. Frostrós styrde naturligtvis kosan mot hingsthagen...
Nåja, efter några spurtar från oss och mycket motande fick vi in rymmaran på stallplanen och in i hagen igen. Alltid händer det något...

Red ut på Glitnir (en något mer upphetsad Glitnir bör väl tilläggas) och tog en skritttur. Klättarde i gamla crossbanan och jobbade mest med att få Glitnir helt avslapna di skritten, som annars är en jobbig gångart för honom (Skritta går sakta och är alltså tråkigt..). Han kändes så mjuk och fin. Verkade tycka att det var jättekul och skönt. Kändes som om många spänningar släppte. Sadeln låg kanonbra även om den är lite för trång ifram. Nu letar vi med ljus och lykta efetr en Loftur med brett koppjärn. 

Bra för honom även att få klättra lite, aktivera bakdelen ordentligt. Alice verkade dock en aning besviken på hastigheten och for runt i skogen på egen hand.

Sedan var det Thoris tur. Hanverkade mycket förvånad över att bli intagen mitt i kvälsmålet men verkade tycka att det var lite spännande. Skönt också att rida på kvällen när det är så mycket kyligare än på dagen. Har ju inte ridit honom själv förut och tyckte att det skulle bli jätteintressant att se hur han beter sig då men beslutade iaf att ta med Glod som handhäst, så att hon skulle få motion på kuppen. Thori kändes kanonfin! Vi koncentrarade oss på traven och jag tror att det är rätt väg för när jag får till traven bra så blir tölten renare automatiskt. Galoppen blir även den mycket bättre iom att om jag tar galopp från pass så blir det antingen korsgalopp elelr pass-galopp. I galoppen är det ju ultimat att träna både kondition, styrka och energi. Känns som balansen i tölten och traven blir bättre av galopp också. Det är ju även en mycket lösgörande gångart. Det känns som om jag är på väg åt helt rätt håll! Han kändes starkare och orkade mera, även om han blev trött på slutet, inget snublande, inte ens på relativt lång tygelpå vägen hem. Fick honom att gå riktigt energiskt och vaket i skritten på långa tyglar även fast han var trött. Sen fick han väldigt mycket beröm när vi kom hem!

Glod gick med jättefint som handhäst, även om hon ibland verkade tycka att Thori gick lite för långsamt...

Idag jobbar jag konstigt och har varit iväg och jobbat en sväng redan och sk aiväg mellan 16-22. Så nu ska jag inte sitta här längre utan ut i stallet!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0