Premiärtur för Thori och vild unghingstjakt! (Ella)

Vilken dag!
Min plan att åka och kika på kvaltävling på Bärby gick i stöpet och jag höll mig hemma. Jag och Lina sorterade och rensade i foderkamaren när hon kom hem efter tävlingen. Det var mycket som vi inte hade någon aning om vad det hade där att göra och mycket att slänga.

Thori

Vattar och Thori
 
Kerstin kom förbi och kikade på Thori för att se att han lever och pussa lite på honom. Han har blivit lite satt på plats av Vatatr och Sorti, som inte alls tyckte att hankund ekomma och bete sig hur som helst. Sorti levde upp och for omkring och bockade och hade sig igår vid ihopsläppet.

Jag väntade på att Olivia skulle komma och sen red vi ut tllsammans, jag på Thori och Olivia på Aradís. Thori var pigg och glad men drog sig till pass, i alal tempon och överallt. Vi red friskt och jag försökte bryta passen till tölt och bitvis lyckades det. Vi tog en sväng på 40 minuter och i galoppen fick jag Thori att ta i och gå helt rent. I skogen lät jag honom trava också utan att slänga ner halsen och han kändes lyhörd, pigg och glad.

Sorti och Thori

När vi kom hem tog jag Glitnir och hade Glod och Frostrós som handhäst och Olivia red Sorti för första gången. Allt var frid och fröjd (förutom att Glitnir var lite hingstig och vägrade slappna av i skritten) tills dess att vi nådde hingsthagen. Skogsvägen går längs med hingsthagen och där brkar vi rid ofta. I förrgår kom tre nya hingstar in i flocken och de föjde oss på andra sidan staketet. Ända tills vi kom till slutet av hagen och en av de fyra år gamla hingstarna drog rakt igenom de tre hårt spända trådarna och ut ur hagen för att följa efet ross. Vad gör man? Där satt jag på en hormonstinn hingst med två ston som handhästar (varav en var brunstig) och Olivia red sist på en valack. Dte var bara att försöka rida ifrån hingsten tills dess att vi kom till nästa staket ochkunde stänga honom ute. Vi red i full fart och Olivia viftade med spöet mot hingsten så att han inte kunde ta sig förbi henne. Väl vid grinden hoppade hon av och motade bort  unghingsten och stängde trådarna. Tur att man har mobilen med sig, jag ringde genast till papap som ick komma och försöka hjälpa till. Det fanns ingen annan väg hem än att rida runt och ridturen i sig gick jättebra. Glitnir var enormt upphetsad naturligtvis och ville inte riktigt slappna av utan höll sig till tölt med stor aktion och bar sig väl på rumpan. Glod som gick bredvid visade på en häftig trav och Frostrós som tidigare inte varit alltför lätt att ha med följde med frimant. Hon har fattat vad det går ut på. Snart blir det dags för henne att ha ryttare på ryggen!
Sorti gick kanonfint för Olivia och tycktes trivas med hennes mjuka lätta ridning. Han töltade mjukt och avslappnat i alla tempon!

När vi kom hem var unghingsten infångad på ridbanan (han hade galopperat hem, rusat in på stallplanen, förbi stalle toch raka vägen ner till ridbanan.) Där kunde han fångas in och ledas tillbaka till hingsthagen som var lagad av pappa. Nu får det skynda sig att växa så vi kan flytta ner hingstarna till sommarhagarna.

Alla hästar var ganska upphetsade av allt stohej och jag Olivia kom frn stalelt vid niotiden, då var allt mockat, fixat, fodrat och klart. Vilken tur vi hade att dte gick så väl som det gick. Våra hästar är dagens hjältar!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0