Perla "nr 2", lektion, barbackaritt och långa galopper! (Ella)

Oj, här har jag inte skrivit sen i fredags, det är en del att uppdatera.

I fredags var det lugnt för mig på hästfronten, jag red på kvällen ut barbacka på Thori med Matilda som red barbacka på Blakkur. Vi red en rätt kort sväng endast i skritt och klättrade en aning. Men huu, var har balansen tagit vägen! Jag drog alla historier för Matilda om hur man for fram barbacka i full fart överallt förr i tiden. Nu kändes det vingligt i skritt..hrm..

I går, lördag så var det fullt pådraghär hemma. Kerstin och Eva kom förbi för att rida lektion. Dels skulle Kerstin rida Thori och känna hur han känns och Eva skulle prova Glitnir för att se hur hon tyckte att han var att rida. De började nere på banan och kände sig fram. Glitnir var för dagen extra hingstig (såklart, typiskt!) men Thori skötte sig exemplariskt.

Sen red jag ut på Thori med Eva på Glitnir en kortis för att hon skulle få känna på honom ute också. Jag ser ju inte Glitnir ridas så ofta men det är så tydligt hur enormt lyhörd han är för hur ryttaren sitter och gör med sin kropp. Han speglar ryttaren väldigt. Är ryttaren spänd så spänner han sig på samma sätt och är ryttaren sned så vrider han på sig etc.

Evas sto Perla som jag jobbat med i Forsmark tillsammans med Thori beslutade vi att jag skulel ha på träning och vi åkte och hämtade henne samam dag. Ihopsläppet i hagen gick jättebra och Thori och Perla fann varandra snabbt och hänger numera ihop som ler och långhalm. Fast Thori är ju vuxen nu och har fått andra vänner också, till Perlas förtret.

Olivia red Aradis och när hon kom tillbaka red jag Sorti, Olivia Glod och Matilda Blakkur ut på en tur.
Vi red en ny väg sm jag har listat ut och det blev mycket trav och småskutt över pyttepinnar (fast Sorti ansåg tydligen att pinnarna var skyhöga hinder..). Sorti kändes osm vanligt väldigt pigg men en aning ohörsam och blev förbannad när jag sa åt honom att lyssna.

På slutet tog vi en lång galopp och lät hästarna ta i. Glod och Sorti tog en rejäl repa och Blakkur hamnade långt efter trots idoga försök att hänga med "ungdommarna".

Idag söndag jobbade jag till sex och när jag kom ut i stallet så möttes jag av ett gäng med staltjejer! Alla var på väg utatt rida. Så jag red Glod, Olivia/Glitnir, Felicia(Matildas kompis)/Aradis, Matilda/Blakkur, Lina/Vattar och Marie/Sorti.
Det var vi naturligtvis tvunga att få på bild när vi red ut.

Gruppbild från ridturen, fr vä Olivia/Glitnir, (Alice), Ella/Glod, Felicia/Aradis, Matilda/Blakkur, Lina/Vattar och Marie/Sorti
Fr vänster Olivia/Glitnir, Ella/Glod, Felicia/Aradis, Matilda/Blakkur, Lina/Vattar och Marie/Sorti

Vi red en härlig väg med både mycket skritt i skogen samt tölt på mysiga vägar.
När vi kom till den långa sandvägen som har långa raksträckor, som gjorda för galopp lät vi hästarna sträca ut. vi bestämde oss för attd te förmodligen var bäst att rida iväg två och två och först red Felicia och Marie iväg i full fräs, följda av Matilda och Lina. Både Glod och Glitnir var minst sagt upphetsade när det var deras tur att stå och vänta en liten stund. Och i full fart bar det iväg. Fast Glitnir hade inga problem att dra ifrån Glod som kämpade på men inte riktigt orkade lika länge.  I övrigt känns Glod som vanligt stel. Hon behöver markjobba smera och fokusera mer på lösgjordhet och mjukhet i sidorna. Så fort hon slappnar av i sidorna och spänningarna släpper kommer hon jättefint.

Väl hemma fick alla hästar ett välförtjänt dopp och en simtur i Snäcksjöns härligt friska vatten.

Sen var dte dags för premiär för Perla nr 2 eller Pärla som vi döpt om henne till(dte är så jobbigt att ha två hästar i stallet som heter samam sak att Perla nr2 numera heter Pärla här, iom att matte Eva alltid uttalat namnet så. Så framöver är Perla nr2 = Pärla.).
Jag tog ner henne till lilla longervolten och löslongerade henne där. Såg hur hon rörde sig i båda varven och hur hon reagerade på kommandona. Galopp var hon inte jätteintresserad av utan tyckte att trav räckte got toch väl. Jag kallade in henen till mitten och provade att vända henen på kommando. Allt satt som en smäck även om det var svårare att vända åt ena hålet än det andra.
Ella och Perla
Hon var mycket lyhörd för stopp och tvärnitade så som vi tränade tidigare men frammåt var det inte samma explosiva reaktion.

Olivia satt på staketet och agerade fotograf.
PerlaPerla

Hon bär sig  allmänhet bra och även om hon inte är smal så känns hon inte tung i steget. Hon trampar i och tar i trots att konditionen inte är den bästa.

Galoppen kändes stelare och inte lika välbalanserad, den höll hon inte gärna längre sträckor.
Perla

När passet var slut bad jag henne att följa efter mig lös, stannan är jag stannade etc etc och det gjorde hon så gärna. Ett riktigt skolexemplar.

Ella och PerlaPerla och Ella

Summa sumarum gick allt jättebra och jag ser verkligen fram emeot at jobba med henne!

Idag var det Thoris vilodag, men imorgon sätter vi igång igen.
Nu, är det dags att sova!

(Mamma Malou hälsar förresten att hon varit nere och hälsat på Kjarni i Danmark och att han mår jättebra!)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0