Longering och tömkörning i ösregn (Ella)

Idag tog regnet oss verkligen med överraskning och ena stunden var himlen ljus och klar, för att i nästa dundra och braka och släppa ner spöregn som studsade på marken och blixtar som ven i skyn.

Jag har tagit mig an det sista omstruktureringen av sadelkammaren, fått upp några fler sadelängare och flyttat om, tror att dte börjar bli klart. Nästan iaf.
Hade en teori att jag skulle vänta ut regnet innan jag tog itu med hästarna, men den idén var bara att skippa. Thori var först på schemat, honom började jag med att löslongera på "lilla"  volten och tyckte att han rörde sig fint. Så fort han tappar balansen kommer de laterlala rörelserna och galoppen blir bitvis fyrsprång/kors.

Thori
Snyggingen i stallet.


Thori travar
Här tar han i ordentligt och ligegr nästan ne ri kurvan. Till skillnad mot tidigare kund ejag hålla på i stort sett oavbrutet i trav (full fart) utan så mycket pauser för att pusta. Hans kondition har förbättrats avsevärt!

Thori travar
Han börjar även lära sig att bära sig bättre, bitvis hamnar bäckenet där det ska, annars "tappar" han gärna rumpan och gräver sig fram med framdelen istället för att bära upp sig bakifrån.

Sen satte jag inspänning på honom, väldigt löst. Mest för atthan ska lära sig att tygelkontakt inte innebär upp med huvudet och tappa balansen. Utan att han kan söka sig frammåt neråt iaf och hitta en stabil rytm i i traven. Sen ska han lära sig att om han tynger ner fram så tar inspänningen emot, går han och bär sig själv är inspänningen lös. Tog ett tag innan han förstod och han backade och stoppade upp huvudet så högt han kunde. Iom att inspänningen satt så löst så travade han en aning mer sänkt hals än på bilderna ovan när han väl förstod det hela. Traven blev väldigt mycket mer schwungfull och han bar sig bättre.

Sen var dte Glitnirs tur. Tömkörde honom nere på ridbanan och han var ibörjan väldigt stissig. Skulle inte stå still, trodde hela tiden att jag krävd emycket mer än det enkla jag bad honom om (stå still och gå fram). Hankrumbuktade, krökte på nacken, trampade in under sig, innan jag fick honom att slappna av och kliva på i skritten. Jobbade med samlande och lösgörande i skritt. Flyttade honom mycket åt båda hållen samt fokuserad emig på att kunna kontrollera hans olika kroppsdelar, målet är att kunna peka/titta/peta på tex ett bakben för att få honom att flytta bara det. Än är han för överambitiös, om man kan säga så, och svara för stort på mina hjälper. Eller snarare är dte kanske jag som inet hittat balansen för att göra dem så små att han svarar lagom.

I samlingen vet han inte riktigt hur han ska hantera all energi, jag vill jobba honom avspänd och avslappnad för att få en mjuk samling, men det blir lätt att han ska ta i och spänna sig och skjuter upp ryggen och hoppar in med bakbenen under sig istället för att mjukt bara vinkla sitt bäcken. Inte sällan han skjuter iväg all samloing på två ben istället för fyra.
Det roliga med Glitnir är att han alltid försöker göra sitt bästa och försöker förstå vad jag menar. Sen kan ju inte han rå för att jag är lite ringrostig med mina hjälper. Han var iaf väldigt duktig och som belöning när passet var slut släppte jag honom lös och lät honom springa av sig några varv på banan, göra sig av med all otäck energi som jag hade proppat in i honom.
Efter träningen gav jag honom en helkroppsmassage och strechade ordentligt, det var skönt (men lite långtråkigt att behöva stå still förstås...) och behövligt för vissa muskler var rätt spända. men oj vilka muskler han börjar få på bakbnen och hela halsen, magmusklerna är också fina, det är bara ryggmusklerna jag efetrlyser fortfarande. Suck.

Nu har vi anmält oss till Nationella på Strömsholm den 16-18. Ja herregud. men på torsdag ska vi iaf få oss en lektion för Hreggi och se om han dömmer ut oss totalt..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0