Longering och skrittritt. (Ella)

Idag lät jag både Aradís, Sorti och Frostrós vila då de har fått jobba ganska hårt den här veckan. Istället  longerade jag Glod med gummisnodd i långsamt tempo för att hon skulle sträcka ner och fram och länga överlinjen. Hon gick jättefint och avslappnat och traven satt som en smäck. Hon börjar också få mer schwung i traven och ju mer hon stärks och lösgörs, desto bättre kommer det att bli. Galoppen är fortfarande en aning stel och bunden på så pass litet utrymme, hon behöver gasa igång för at verkligen hitta rytmen och kunna ta i i steget.

Bestämde mig för att ta en skrittritt på Glitnir och red rakt in i skogen, över stock och sten, för att lösgöra honom och låta honom slappna av i skritten. Glitnir hade en helt annan ideé av vad som var dagens plan och var otroligt pigg och frammåt, hade inte någon som helst lust att slappna av och skrtta lugnt, men jag är envis..och skritt blev dte hela vägen. Bitvis samlade jag honom så att han trampade i skritten och bar sig ordentligt bakifrån och tog korta korta energiska steg. När man samlar ihop honom på det viset är dte som att sitta på en tickande bomb. Hela han studsar i varje steg och han nästan piaffar på stället. Mycket bra styrketräning.

Annars så har det varit lugnt på hästfronten för mig idag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0