Körning, unghästträning och ridning! (Ella)

i Måndags for jag iväg till Forsmark för att rida Thori och känna på honom. Han har inte gått så mycket och iom att han är lite tung och klumpig händer det att han snubblar till och nästan far i backen.

Jobbade i huvudsak med att få honom alert och uppmärksam och lyssna till mina hjälper. Han är en maffig häst att rida och det var en rolig ridtur, red ut med Eva på Perla också och fick se hur det går för dem. Båda hästarna utvecklas ju åt rätt håll, även om de inte rids sådär väldigt mycket.

Här hemma lät jag Glitnir jobba lösdriven nere på volten, stone kom och flockades runt omkring och tyckte dte hela var myyycket roligt. Lilla Alice tror fortfarande att henens uppgift är att driva hästarna och skälla när det står still, vilket Glitnir inte är helt förtjust i.. Till slut gav han henne en nätt spark så att hon knuffades undan, men hon for bara i backen och var snabbt på'n igen!

Igår var dte dags för Frostrós att träda ännu ett steg in i vuxenvärlden. Dags att lära sig att vara med som handhäst. Iom att Frostrós inte är den mest, hur ska jag säga det här, följsamma, typen av häst insåg jag att det inte skulle bli helt enkelt. Istället för att jag skulel försöka sitta och slita fram henne satte jag på Aradís en bröstsele och spände fast Frostrós i den. Sedan när jag tog ut Glitnir för att köra honom fick de båda följa med. Stackars Aradís! Hon fick släpa runt på Frostrós som inte alls hade någon lust att följa med av egen kraft. Förhoppningsvis lär hon sig tekniken efetrhand.

Glitnir kändes iaf jättefin och verkade tycka dte var hur kul som helst att bli körd. Jag försöker att variera träningen så mycket som möjligt men ändå se till att han jobbar minst 6 dagar i veckan, han ser redan mindre dräktig ut..

Red Sorti inne på volten och fokuserade på att få honom at slappna av i nacken, bära sig bakifrån och hitta en mer avslappnad form i traven. Gick sådär, så fort man försöker smyga igång honom spänner han hela kroppen och blir styv. Det gick dock bättre och bättre och på slutet kunde han åtminstone söka sig neråt och slappna av i lugn trav. Men dte är mycket jobb kvar. Roligt är iaf att han känns så pigg och glad hela tiden.

Idag har jag uppdaterat flera sidor på hemsidan (Aradís, Frostrós, Vilja, Perla, Till Salu) och nu ska jag ut i solen och det blir ännu en "städa gården"-dag och åka runt med 4-hjulingen och röja, plocka upp allt som kommer fram nu efter att snön smält.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0