Var tar tiden vägen? (Ella)

Ja, herregud, var tar min tid vägen?
Har varit dålig på att uppdatera bloggen senaste veckan för jag har inet haft någon tid.
Det här blir en väldigt snabb genomgång vad som hänt sista veckan.
Hästarna var helt lediga från mig förra helgen men Olivia och Matilda löslongerade dem en gång så de fick inte bara gå och ha det skönt. När jag kom tillbaka måndagkväll var det full fart på en gång. Alla hästarna skulle ridas, Thori, Pärla, Glitnir och Glod. Pärla red jag på volten och hon var jätteduktig! Lyssnade och var lyhörd och uppmärksam. Mycket  koncentrerad!

Jag åkte till Bärby med Glitnir för att rida för Hreggi och hinna rida honom på banan en gång innan jag skulel iväg och tävla. Första fyrgångsprogramet  var rätt hafsigt och det var bara full fart frammåt i alla gångarter som gäller. Men sen nästa gick Glitnir superflott! Han behövde en lite längre uppvärmning och sen slappnade han av och hittade både form och vi fick bättre samspel. I Galoppen gick stiglädret sönder och ena stigbygeln for va, men vi frtsatte ändå. Ökade tölten var kanonfin. Hreggi så tom imponerad ut och vi fick bra beröm! Mycket nöjd åkte jag hem och klappade om Glitnir. När jag kom hem kom Kerstin och red Thori och jag red Pärla. Vi red ut en kort sväng och Kerstin fick känna på Thoris rena tölt bitvis! Hurra!
Pärla skötte sig även om hon inte är jätteintresserad av jobbiga saker, som tex samling eller att stanna när jag vill etc etc.
Förra onsdagen kom Peter och skodde Pärla, Thori och Glitnir. Jag red hästarna uppe i Aspö och känd epå dem, jättefina båda två! Sen på kvällen dök en av mina bästa vänne rupp och beslutade oss för att ta en kvällsritt tillsammans med Matilda. Jag red Thori och hade Glod och Pärla som handhästar, hon red Sorti och MAtilda red Blakkur. Thori kändes verkligen jättefin. Vuxen. Vi red i full fart och busade i alla gångarter. Fick en bra galopp där han inte bara sprang utan bar sig fint. Pärla och glod skötte sig också jättebra och följde lydigt med även om Glod var pigg och ville hellre få ligga föra Thori än efter..
På torsdagen åkte jag med Glitnir och lillasyster Matilda upp till Wången och tävlade (läs tidigare inlägg) och kom hem natten mellan lördag och söndag.
På söndagen kom Kerstin och Eva förbi och jag tjatade till mig en ridtur tillsammans. Det var länge sen vi red ut alla tre! Jag red Glod och hon kändes jättefin. Hon börjar bli riktigt flott i tölten och även om hon blandar gångarter ibland så har hon en väldig kapacitet.
Eva och Pärla fick till vår stora glädje en snutt i tölt på slutet av ridturen! Hurra! Thori och Kerstin jobbade med att få honom ochh bli mindre bunden i tölten och hitta takten.

På kvällen tog jag en cykeltur på en knapp mil med Glitnir och han såg jättefin ut. Varken stel eller trött. Han "flög" fram i traven!

I måndags fick Glitnir vila och jag red ut på Thori tillsammans med Olivia på Aradís. Men Thori kändes jättekonstig och jag hade så fruktansvär tont i bröstet/magen. Så efetr halva ridturen fick jag hoppa va och leda honom kilometrarna hem.
Jag som hade planerat att rida Pärla fick alltså ett bakslag och longerade henne istället. Trots att hon gått så lite tidigare imponerar hon med sin ork. När hon blir lite smalare och mer tränad kommer hon nog bli väldigt pigg.

Glod fick också lngeras men med snodd för att hon ska lära sig hitta ett avslappnat läga i låg form i traven och höja på ryggen. Hon såg fin ut!

Idag har jag jobbat (liksom igår) och sen kom Peter hit för att sko resten av gänget och sen skulle jag hålla lektion upe i Aspö (vilket som alltid var mycket trevligt). När jag kom hem var dte sent och Peter var inte klar så jag och Matilda red ut en kortis med Pärla och blakkur. Jag och Pärla jobbade på samling och tölt. Inte roligt alls tyckte Pärla som försökte bitvis att slänga av mig. Men inte alls på samma nivå som tidigare. Dessutom gav hon sig mycket snabbare och tölten kommer. Om än fortfarande i ytterst kort tempo.

Sen var dte Glitnirs tur. Tog en sväng i skogen och gick igenom honom. Han kändes väldigt elastisk och pigg. Dock inte så lyhörd direkt. Vi måste måste verkligen träna mer på korta tempon i alla gångarter. För Glitnir existerar bara ett tempo, och det är full fart.

Thori och glod fick tyvärr stå idag för tiden räckte helt enkelt inte till. men det gör inte så mycket. Imorgon är det nya friska tag!

Dags att få sin skönhetssömn!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0