Dessa härliga hästar! (Ella)

Igår (onsdag) var jag och pappa fullt koncentrerade på att få hästsläpet att fungera. Dte måste besiktigas omedelbart och naturligtvis så bråkade bakljus, bromsljus och ditten och datten med oss. SUCK. Efter ett antal timmars krypande, svärandes och meckandes så verkade det iaf funka någotsånär okej.

Då var det dags för hästarna att få jobba. Jag och Olivia red ut och jag red Thori ochhade Glod som handhäst. På Glod satte jag fast Pärla i en longeringsjord och det gick jttebra nästan hela tiden.. Thori kändes fin men snubblade någon gång. Hanvar inet riktigt uppmärksam på var han satte fötterna tror jag. Jag och Olivia red mycket skritt och fokuserade på samling. JOBBIGT! Thori tyckte inet alls att samling var något intressant, nej fy vad jobbigt. Och ARadís verkade inte helel rhelt förtjust. Glod och Pärla skötte sig dock exemplariskt. Helt plötsligt märkte jag att jag hade tappat min mobil! Så typiskt mig! Vi fick rida tillbaka och ringa efetr den. Sen hittade vi den på vägkanten där den låg och blänkte i solskenet.

Sista biten hem så gjorde Pärla något mot Glod (jag såg inte riktigt men jag tror hon försökte hugga henne) varpå Glod blev arg och vände baken till och Pärla slet sig! hon hade sönde rmin longeringsjord (skriv upp detta, använd en bröstsele, som jag brukar, när du ska sätta fast en handhäst på sidan av din handhäst). Hon fick springa lös hem och gissa om granntanterna glodde när hon glatt kom pinnandes vid sidan av oss.

Sen kom Lina förbi och hon bad mig kika lite på henne och Vattar nere på volten inför tävlingarn ai helgen. SÅ vi tränade tränade trav påbanan en stund. Nuhåller vi tummaran för ekipaget, Lycka till Lina! Rid gärnet i helgen!

Glitnir kvar och han red jag också på banan och tränade trav, form och lösgjordhet. Han gick kanon i början, spände sig efetr ett tag och blev styv. Sen på slutet släppte det och han blev mjuk och fin igen. Känns bra inför tävlingen!

Idag skulel jag åka in på drive in besiktning med släpet. Joho, den kön var evighetslång och jag hade inte tid utan skulle till läkaren, så det får bli nästa vecka. Phu, hur ska jag hinna allt?

Väl hemm aigen red jag och Matilda/Blakkur ut och jag red Pärla. Hon var fiortfarande lite bråkig, men mycket bättre än första ridturen. Visst stegrade hon sig och försökte bocka av mig någon gång, men det är juinte så roligt när det inte får någon respons. Jag bytte även bett på henne och tyckte att det låg mycket bättre i henens mun. Vi tränade först skritt-halt växelvis (jättefina halter, men sen blev hon lite fånig när Blakkur skulle gå förbi) och gick sedan över till att göra det i tölt och trav. Tölten kommer bitvis men hon vill helst slippa. Ju mer krav, desto mer bångstyrig. Tog två härliga galopper dår hon verkligen fick ta i och det kändes som om hon trivdes med att få länga steget och öka hastigheten.

Sen var dte Thoris tur. Jag hade redan tänkt att jag skulel sätta på honom lite boots för att vikta omhonom och se hur det kändes. Först var han lite styv och spänd och gick mot pass. Ju mer jag försöker samla desto mer spänd blir han i länden/korsryggen. Efter en bit trav och lite tölt-halt (med ganska bestämda halter) så släppte dte dock. Han gick på relativt lång tygel helt rent och mjuk. Han vixlar iblan doch har alltås lite balansproblem, men kändes såååå fin! Tog en repa i galopp då han verkligen fick ta i och sen efetr det så var tölten kanonfin. Man måste juhela tiden balansera upp honom med sätet men jag lät honom gå i en relativt fri form och red väldigt följsamt. Så att han nästan tänkte trav och var helt fyrtaktig. Vi redkanske i en halvtimme men i fullt ös hela vägen och han var så gla doch positiv och trots att han var ganska flåsig när vi kom hem var han nöjd. Han verkade tycka att det hela var mycket uppfriskande. En av de absolut bästa gånger jag ridit honom.

Bara Glitnir kvar och jag hade sedan tidigare bestämt att idag skulle vi träna inför tävlingen. Rida alla moment och verkligen vara noga med tempon etc etc. SÅ jag tog på bootsen jag ska ha på tävling och red ut. Jag kan börja med att säga att jag aldrig har ridit honom när han gått så bra tidigare. Jag tror faktiskt inte att han någonsin gått så bra!
Vi började med kort tempo tölt. Helt plötsligt hittade han formen med en mjuk och avspänd nacke och med baken långt under. Hela ryggen var höjd och magen underifrån kändes som en stark brygga som bar upp hela alltihopa. På det så kom en jätteaktion. Jag skämtar inte. Jag satt och fånlog! Jag testade att öka och korta tempot och minsta lilla kommando att öka tempot så sköt han iväg. Hela baken försvann och framdelen höjdes några decimeter. Trots det var han fortfarande helt avslappnad i halsen och var verkligen bärig. Avsaktningen var inte lika intressant och han slog lite frustrerat med huvudet över att inte få öka mera och längre. Korta tempot efter ökningen var en aning för snabbt men fortfarande var han helt mjuk och bärig. Tog en till ökning och samma sak där igen. Framdelen höjdes flera decimeetr och bakdelen försvann under honom! Skritten är ju som den är, det vet vi. Där blir dte minuspoäng. Lite trippig och utan något riktigt övertramp, men äh, skit samma. Vi tog trav och Glitnir hade mest ökat tempo i åtanke men även där fick jag honom faktiskt att ompröva sitt tempo-beslut utan att bli alltför upprörd och frustrerad och sköt på ordentligt. Det är svårt för mig med all aktion och bensprattel i traven dock. Kan inte bestämma mig om jag ska sitta eller rida lätt och det blir lite halvklumpigt. Inte för att det verkade bekomma Glitnir det minsta. Han jobbade verkligen idag och tyckte att det var såå roligt! Tog två galopper, den ena i vänter och den andra i höger och jag är fullt medveten om att vi och domarna förmodligen kommer ha helt olika syn på vilket tempo galoppen ska ridas i inne på banan... Måste jobba på att rama in honom bättre i galoppen, korta tempot utan att förlorat drivet och påskjutet, kanske omvanlda lite driv till bärkraft och hitta en något mjukare form. Men han kändes helt kanon! Sista galoppen tog jag ner honom i ökad tölt och bara gasade för glatta livet. Han gick sååå bra! Så att man blir salig! Vi red bara lite drygt en halvtimme men det var en tur som jag inte kommer glömma i första taget. Kände mig nästan lite proffsig när jag satt där och bara flög fram i ökad tölt och Glitnir frustade, hade öronen frammåt och bara hade hur mycket att ge som helst! Nu skiter jag i hur det går på tävlingen, nu vet jag hur han kan gå och det ska vi såsmåningom förhoppningsvis också kunna visa inför domare på bana.

Så idag är dte en glad Ella som ska i sängs. Imorgon (5 på morgonen!) åker jag till Laholm och är hästvakt nere hos Ewa och kommer hem på måndag eftermiddag, så det blir tyst från mig under helgen.

Ha det så underbart allihopa!

Kommentarer
Postat av: skogsfrun

Blir riktigt avundsjuk när du berättar om din ridning. Jag miste min favorithäst Gaefa för 3 år sedan när vi kom hit upp från skåne. Där hade vi finfina ridvägar medan här är helt kass! Stora bilvägar och järnvägar överallt. Vi får hållas i skogen på steniga stigar där man inte kan göra stort mer än skritta och kortkorta pass i andra gångarter. Varför vi kom hit då? Ja allt annat är toppen och vi är snart döfärdiga;)

2007-07-22 @ 10:03:34
URL: http://barasaras.bloggagratis.se
Postat av: skogsfrun

Blir riktigt avundsjuk när du berättar om din ridning. Jag miste min favorithäst Gaefa för 3 år sedan när vi kom hit upp från skåne. Där hade vi finfina ridvägar medan här är helt kass! Stora bilvägar och järnvägar överallt. Vi får hållas i skogen på steniga stigar där man inte kan göra stort mer än skritta och kortkorta pass i andra gångarter. Varför vi kom hit då? Ja allt annat är toppen och vi är snart döfärdiga;)

2007-07-22 @ 10:04:06
URL: http://barasaras.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0