Flytt av hingstar och uteritt (Ella)

Idag har jag, Ella, haft en heldag i stallet. Först och främst var det att tvätta resten av stallet med högtryckstvätten som gällde. Ett tacksamt jobb då det verkligen syns efteråt hur fint det blir.

Sen när pappa Lennart kom förbi så började vi planera för det kommande fikarummet inne i verkstaden. Det kommer bli jättebra, väldigt mysigt. Det gäller bara att ta en heldag och röja och flytta allt. Sen tar det väl sin lilla tid innan det är färdigmålat och tillfixat, men oj, vad mysiga fikaraster vi kan ta efter ridningen sen..

Amor och fuxhingsten slåss
Glitnir och Amor har ju gått nere i Sjö (hemma hos pappa) eftersom Amor hoppade ut ur hingsthagen två gånger efter avskiljningen från mamma Glod. Glitnir som inte har gjort någonting under de 6½ månader som jag varit borta ser högdräktig ut och jag ville få hem honom för att sätta igång honom. Så pappa och jag körde iväg för att lasta dem och ta hem dem till hingstflocken. Glitnir gick snällt in i transporten men Amor var inte lika förtjust och det tog en viss bit övertalning för att ens få honom på lemmen, sen tog vi det enkla valet och "lyfte" in honom. Lugnt och okomplicerat, han hann inte ens förstå vad det var som hände..

Glitnir och den rödblacke unghingsten gör upp om rangen.

Vid ihopsläppet blev det full fart på hingstarna. Glitnir var tvungen att återta sin ledarposition och Amor hade några småfajter för att få sin rätta plats i flocken. Halvbrorsan Eros som han  vuxit upp med verkade glad över att återse sin kompis. Glitnir for runt och var i sitt esse, och trots stora magen visade han varför han är en sån häftig häst och rida och att hans gång finns där oavsett.

Glitnir


Det hela lugnade dock ner sig ganska snabbt och ordningen var återställd. Amor verkade inte ha något hoppintresse för dagen och vi hoppas att han fortsätter hålla sig på rätt sida av staketet. För att vara ett år är han ju enorm (precis som helbrodern Hrimi som Peter Mesch har köpt) och alal de andra ettåringarna ser ju ynkliga ut i jämförelse.

Amor och fuxhingsten nosar


Sen blev det en ridtur för mig på Aradis, Matilda på Glod och Lina på Vattar. Första gången jag rider tillsammans med min syster sen hon var pytteliten! Matilda har precis tagit upp ridningen igen efter flera år och det är verkligen något jag är glad över! Hon red Glod jättefint och även om det blev en ridtur med rätt mycket fart och fläkt och inet så jättemycket fokus på takt och lydnad så såg Glod fin ut under henne! Aradis kändes jättefin, väldigt "speedad" utan att rusa på och stressa. Hon är bara väldigt villig helt enkelt.

Imorgon kommer Peter (Mesch) och skor, vilket innebär att jag ska börja jobba med Glitnir och sen flyttar Sorti och Blakkur in också.


Nu är det dags att få sin skönhetssömn.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0